بازار سنگ اصفهان

تولید و عرضه انواع سنگ ساختمانی نما و کف در بازار سنگ اصفهان

بازار سنگ اصفهان

تولید و عرضه انواع سنگ ساختمانی نما و کف در بازار سنگ اصفهان

  • ۰
  • ۰

میلگردها بر اساس استانداردی روسی، در چهار نوع مختلف a1 تا a4 تولید می‌شوند که این انواع، تفاوت‌های مهمی با یکدیگر داشته و روی کاربرد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. میلگردهای گرید a2 و a3 دو نوع میلگرد بسیار مهم و پرتقاضا در ساختمان سازی به شمار می‌روند که بسیاری از کارخانه‌ها نیز به تولید این دو نوع مشغولند. 

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی کامل ویژگی‌ها و کاربردها

میلگردها بر اساس استانداردی روسی، در چهار نوع مختلف a1 تا a4 تولید می‌شوند که این انواع، تفاوت‌های مهمی با یکدیگر داشته و روی کاربرد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. میلگردهای گرید a2 و a3 دو نوع میلگرد بسیار مهم و پرتقاضا در ساختمان سازی به شمار می‌روند که بسیاری از کارخانه‌ها نیز به تولید این دو نوع مشغولند. 

بر اساس این استاندارد، میلگرد a1 میلگردی ساده و بدون آج است، در صورتی که انواع دیگر، ضمن داشتن ترکیب‌های شیمیایی متفاوت، آج‌های مختلفی نیز روی سطح خود دارند. با این حال، در حال حاضر کارخانه‌های داخلی دو میلگرد a2 و a3 را به عنوان دو کالای پرکاربرد و مهم تولیدی، با آج‌های مشابه تولید می‌کنند. 

بنابراین نحوه تشخیص این دو میلگرد و خرید درست آن‌ها برای استفاده در ساختمان سازی بسیار مهم است، چرا که این دو میلگرد، خواص و کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. در این مقاله درباره تفاوت میلگرد a2 و a3 به عنوان دو میلگرد پرکاربرد و مهم در ساختمان سازی و نحوه تشخیص آن‌ها صحبت می‌کنیم.

استانداردهای تولید میلگرد

نه تنها در تولید میلگرد، بلکه برای تولید انواع مقاطع فولادی در سراسر دنیا استانداردهای خاصی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها، خواص و کاربردهای متفاوتی را برای این مقاطع تعریف می‌کنند. تولید میلگرد نیز می‌تواند بر اساس استانداردهای مختلفی انجام گیرد. در کشور ما استاندارد روسی اساس تولید انواع میلگردهای فولادی پرکاربرد بوده که نتیجه آن، تولید چهار نوع میلگرد ساده و آجدار a1، a2، a3 و a4 است.

هر یک از این انواع، ترکیب شیمیایی، سختی، استحکام، انعطاف‌پذیری، شکل ظاهری و در نهایت کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. در جدول زیر می‌توانید مشخصات میلگردهای a1 تا a4 را مشاهده کنید:

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی کامل ویژگی‌ها و کاربردها

مطابق با این استاندارد، ابتدایی‌ترین تفاوت میلگرد a3 و a2 باید در آج آن‌ها باشد. اما کارخانه‌های داخلی ایران به دلیل محدودیت‌هایی که در تولید دارند، این دو نوع میلگرد را در هندسه ظاهری مشابه هم تولید می‌کنند؛ بنابراین تشخیص آن‌ها از هم مشکل خواهد بود. در ادامه، تفاوت‌های این دو میلگرد و نحوه تشخیص آن‌ها را شرح خواهیم داد. 

پیش از توضیح تفاوت میلگرد a2 و a3 این دو گرید را برای شما شرح می‌دهیم. 

میلگرد a2

میلگرد a2 که با نام s340 نیز شناخته می‌شود، یکی از میلگردهای آجدار است که آج‌هایی مارپیچ در طول آن قرار گرفته‌اند. میلگرد a2 با ترکیب شیمیایی متفاوت نسبت به نوع a1 استحکام بالاتری نیز دارد. از این نوع میلگرد به دلیل داشتن خم‌پذیری کافی با توجه به میزان کربنی که دارد، در ساخت خاموت‌ها و کمرکش‌ها در دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

این نوع استاندارد میلگرد تقریبا 450 مگاپاسکال تنش تسلیم و 500 مگاپاسکال استحکام کششی نهایی دارد. همچنین میزان تغییر شکل پلاستیک آن نیز 18 درصد است و توصیه می‌شود تا حد امکان جوشکاری روی این نوع میلگرد انجام نشود. میلگرد سیرجان یکی از برندهای مرغوب به شمار می‌رود؛ شما می‌توانید قیمت لحظه ای میلگرد سیرجان را به صورت آنلاین بررسی کنید.

میلگرد a3

میلگرد a3 آجدار با آج‌های جناقی و هشتی‌مانند، میلگردی نیمه سخت محسوب می‌شود که استحکامی بالاتر از دو نوع پیش از خود دارد. میزان کربن آن نیز بالاتر از گریدهای a2 و a1 است. استحکام تسلیم و استحکام کششی نهایی این دو میلگرد به ترتیب 400 و 600 مگاپاسکال بوده و میزان تغییر طول ناشی از کار پلاستیک آن نیز 14 درصد است؛ از این رو به عنوان میلگرد خشک شناخته می‌شود. 

به طور کلی، این نوع میلگرد نباید تحت هیچ نوع جوشکاری قرار بگیرد. از میلگرد a3 به عنوان میلگرد طولی تیرها و ستون‌ها در ساختمان سازی استفاده می‌شود. قیمت میلگرد ۱۶ بناب امروز به عنوان یکی از میلگردهای پرکاربرد در آرماتوربندی را می‌توانید از بازرگانی‌های معتبری چون آیرومارت استعلام بگیرید. حال که این دو میلگرد را شناختیم، در خصوص تفاوت میلگرد a2 و a3 بحث خواهیم کرد. 

تفاوت میلگرد a2 و a3 در ترکیب شیمیایی

ترکیب شیمیایی میلگردهای a2 و a3 با توجه به استاندارد ملی کنترل می‌شود. کربن مهم‌ترین عنصری است که ترکیب شیمیایی این دو میلگرد به آن وابسته است و خواص مکانیکی و ویژگی‌های میلگرد را نیز مشخص می‌کند. البته سیلیسیوم و منگنز نیز دو عنصر مهم دیگر به شمار می‌روند که سختی میلگردها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

تفاوت میلگرد a2 و a3 در ترکیب شیمیایی در وهله اول به تفاوت آن‌ها در میزان کربن بازمی‌گردد. میلگرد a3 دارای کربن بیشتری است که بر روی خاصیت خم‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن و در نتیجه کاربردش اثر می‌گذارد. میزان جوش‌پذیری این میلگردها نیز با توجه به میزان کربن آن‌ها تغییر می‌کند که در میلگرد a3 به دلیل کربن بالاتر، این میزان کمتر خواهد بود. 

در جدول زیر ترکیب شیمیایی مربوط به هر یک از استانداردهای میلگرد را مشاهده می‌کنید:

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی کامل ویژگی‌ها و کاربردها

با توجه به این جدول، می‌توان گفت که میزان کربن و منگنز آن با بالاتر رفتن استاندارد نیز افزایش می‌یابد. تفاوت اصلی میلگرد A3 و A2 در میزان کربن آن‌ها است که افزایش آن منجز به افزایش سختی و استحکام میلگرد خواهد شد. 

تفاوت میلگرد a2 و a3 در ظاهر

هر دو میلگرد A2 و A3 قابل تولید در دو هندسه مختلف با آج‌های دوکی یا یکنواخت هستند. به عنوان مثال، میلگرد A2 دوکی با آج جناقی قابل تولید است که در آن آج‌ها که جناقی است به صورت دوکی تکرار می‌شوند. میلگرد A3 نیز مطابق با استاندارد، با آج‌های مارپیچی که به صورت دوکی یا یکنواخت تکرار می‌شوند، قابل تولید است. 

اما این دو نوع میلگرد به دلیل نداشتن امکانات خطوط نوردی در کارخانه‌های داخلی کشور بدون تفاوت ظاهری ساخته می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان آن‌ها را از روی ظاهر تشخیص داد. در نتیجه این میلگردها را از روی ترکیب شیمیایی و خواصی که دارند، از یکدیگر متمایز می‌کنند. 

تفاوت میلگرد a2 و a3 در کاربرد

اصلی‌ترین کاربرد میلگرد a2 و a3  در ساختمان سازی و مسلح کردن بتن است و تفاوتشان در ترکیب شیمیایی و خواص، موجب تفاوت آن‌ها در کاربرد نیز شده است. میلگرد A2 با کربن کمتر نسبت به A3، انعطاف‌پذیری بالاتری دارد و مناسب خمکاری است. به همین جهت از آن در سایزهای 8، 10 و 12 به عنوان خاموت‌های ساده و مهندسی و در انواع مختلف استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، میلگرد a3 مناسب‌ترین گزینه برای استفاده به عنوان آرماتور طولی در ساختمان سازی است. آجدار بودن هر دو نوع a2 و a3 آن‌ها را برای استفاده به عنوان کاشت میلگرد در بتن مناسب می‌کند. این میلگردها در بازه قطرهای متفاوت 6 تا 50 میلی‌متر، در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند و خریداران بسیاری همه روزه به دنبال قیمت آنلاین میلگرد برای خرید این مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی هستند. 

نحوه تشخیص میلگرد A2 و A3 از هم

با توجه به تفاوت میلگرد a2 و a3 در خواص و کاربردها، نحوه تشخیص آن‌ها پیش از خرید برای به‌کارگیری درست آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که این میلگردها در دو هندسه آج متفاوت تولید می‌شدند، تشخیص آن‌ها از هم ساده بود. اما کارخانه‌های داخلی، هر دوی این انواع را در هندسه آج مشابه تولید می‌کنند. بنابراین باید از روش‌های دیگر برای تشخیص آن‌ها استفاده کرد. 

اولین روش ساده‌ای که برای تشخیص این دو میلگرد از هم پیشنهاد می‌شود، توجه به علائم حک‌شده روی میلگرد a2 و a3 است. بر روی میلگرد برندهای مختلف، می‌توان حروف متفاوتی را مشاهده نمود که بخشی از آن‌ها مربوط به علامت اختصاری کارخانه بوده و نشان‌دهنده برند است.
در کنار آن، حروف دیگری چون CT، CU، JT و JU نیز حک می‌شود که حرف J نشان از میلگرد a2 و حرف C نشان از میلگرد a3 دارد. 

خرید انواع میلگرد a2 و a3 از آیرومارت

کاربرد بالای میلگردهای a2 و a3 در ساختمان سازی و خدمات کرگیری بتن موجب شده است تا کارخانه‌های بسیاری در سراسر کشور به تولید آن‌ها مشغول باشند. بازرگانی‌های مختلفی نیز انواع برندهای این میلگرد را عرضه می‌کنند. شرکت پیشرو صنعت نفت اسیا با نام تجاری آیرومارت با سال‌ها تجربه فعالیت در بازار آهن آلات و فولاد، انواع میلگردهای ساده و آجدار در استانداردهای مختلف را ارائه می‌دهد. .

این مجموعه بازرگانی همچنین انواع خاموت‌های ساده و مهندسی و انواع مختلفی چون سنجاقی و ادکا را تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com، ضمن استعلام قیمت روز این مقاطع، نسبت به ثبت سفارش آسان و خرید آن‌ها به صورت آنلاین یا تلفنی اقدام کنید. از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید و از آن‌ها مشاوره بگیرید. 

  • ۰۲/۰۸/۳۰
  • mohamad shams

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی